09 juni 2015

Att ha varit i Belgrad



Spännande, intressant och väldigt kul!

Så kan man sammanfatta mina två och en halv dagar i Belgrad.
Jag var där i jobbet tillsammans med en kollega.
Jag hade aldrig varit där tidigare och jag måste erkänna att jag inte ens funderat 
på att åka dit. Men nu fick jag möjligheten eftersom mitt jag behövde åka
dit med jobbet. Alltid spännande att åka till ett land
jag aldrig varit i och som jag kanske aldrig skulle besöka på egen hand.


Och hur var det då?
Jo, spännande, intressant och väldigt kul som sagt!
Det var spännande att vara i en stad med en väldigt stark historia. Första 
kvällen umgicks vi med en kollega från Belgrad och hennes sambo, helt privat.
De kunde berätta mycket om stadens och landets historia. Både från väldigt, väldigt
länge sedan fram till inbördeskriget. Väldigt intressant.

Vi tog en båttur på Donau, tittade på staden från andra hållet så att säga.
Från vattnet. Vi besökte också en restaurang som man bara kunde nå med båt.
De serverade de mest fantastiska fiskrätter jag någonsin ätit! Så fantastiskt gott!
Att äta gott är verkligen en enormt stor del av att resa och uppleva nya länder.
Det blev en kul och lite smågalen kväll.....! :)



De andra två dagarna var fulla av möten och en massa jobb. Det var ju trots allt
därför vi var där. Men vi hann med lite sightseeing andra kvällen också, tillsammans
med fler kollegor. Det blev en tur uppe på fortet med fantastisk utsikt över floderna, Donau och Sava, men även över staden. Staden som hade en blandning av moderna hus och öststatsgråa, lite smått förfallna hus. En lite märklig blandning, men med tanke på att Belgrad är den stad som
förstörts och byggts upp flest gånger så är det kanske inte så konstigt.


Det var en bra resa, både ur jobbsynpunkt men även från privat perspektiv.
Spännande att ha varit där! 

Och vädret.....helt underbart! 30 grader, minst.
Sol och värme. 
Känslan att äta lunchen ute, i skuggan. En underbar paus.
För att inte tala om att äta middag ute på kvällen och att det då är 
25 grader. Att bara sitta där och njuta av värmen.
Underbart!



9 kommentarer:

Hannis sa...

Underbara Belgrad!
Vilka härliga dagar. Den restaurangen måste jag kolla upp.
Kommer du ihåg vad den hette?

Forna Jugoslavien överlag är ett underbart land. Så mycket historia.
Kan varmt rekommendera både Bosnien och Kroatien också, om du inte varit där.
Kroatien är väldigt mycket sol och bad. Så är det barnvänligt.

Hoppas att du har en fin dag framför dig/ Kram Hannis

Melody and M.E sa...

Så roligt att du gillade Belgrad! Jag har aldrig varit där, men fick för några dagar sedan tipset att åka dit.
Det är alltid rolgit att besöka nya platser och finns det god mat och sol dit man kommer, så är det ju
lätt att bli förtjust!
En fin fortsättning på denna junivecka önskar jag dig!
Kram M.E

Flower of Fame sa...

Spännande med ett annorlunda land. Visst är maten viktig när man är iväg. Blir avundsjuk på värmen du haft. Ha en fin dag Kram Pernilla

pillan sa...

Kul att få möjlighet att resa genom jobbet och just till platser man aldrig annars skulle gett chansen! Jag jobbade på resebyrå i många år och då flängde jag väldigt mycket, en kul tid helt enkelt :)

Kram PIllan

Kim sa...

Låter som att du hade det kul globetrottern! Kul att hinna med lite annat också och inte bara jobb.

HönaPöna sa...

Så roligt att få resa runt lite med jobbet... kul att hinna se lite mellan allt jobbande också!
Ha en skön fredag imorgon!

dianasdrömmar sa...

Åh, vad härligt dit vill jag kram

Birgit sa...

Men så härligt att få lite sommarvärme! Det har vi inte här än...
Vilka spännande ställen du får resa till med jobbet. Kul att se något nytt! Det såg ju verkligen superfint ut.

Anonym sa...

Gahhhhh vill åka dit, underbara bilder fina Jennica. Hoppas vi ses snart?! kram Sofia