02 september 2014

Lean@home hos Granit


Ikväll har jag varit på en föreläsning på Granit i Malmö. Det var Eva Jarlsdotter som pratade om lean@home tillsammans med en av Granits grundare, Susanne Liljenberg. Innan jag berättar mer om Eva och Lean, så måste jag bara berätta att jag faktiskt träffade - och pratade med - Susanne! Ända sedan jag läste om hur hon och Anette Jorméus startade Granit, har jag beundrat henne! Jag blev riktigt starstruck.... :) En annan dag ska jag berätta den fantastiska historien om hur de startade Granit!

Jag och Susanne, foto av Eva Jarlsdotter


Det var en intressant föreläsning och den framfördes på ett lättsamt och charmigt sätt. Ibland nästan som ett samtal mellan Eva och Susanne. De pratade alltså om Lean. Lean är en filosofi som härstammar från Japan på 1800-talet. Lean har använts i industrin, sjukvården, åklagarämbeten och tjänsteföretag. Men ingen hade tidigare pratat om Lean i samband med hemmet. Det ville Eva ändra på och hon skrev boken "Från frustration till flow med lean@home".

En grundpelare i Lean är tanken om flöden. Så står det på baksidan av boken och det är ju så, hemmet och vardagen är fulla av flöden. Flöden som helst ska fungera smärtfritt, men tyvärr är det ju inte så många gånger, utan det är rörigt, trassligt och tidskrävande. Boken handlar om att skapa flyt i vardagen. Hitta sätta att få vardagen att bli mer harmonisk och hållbar. Ni vet, det gäller morgonrutiner, städvanor, de där tvätthögarna och kaoset i tvättstugan, alla lappar man får om kalas, föräldramöten och tandläkartider. Många flöden som ska fungera på bästa sätt. Flödet som man ska få 'flow' i.


Jag köpte boken och det ska bli så spännande att läsa den! En sak som kändes så himla bra var att jag kände att jag är lite på gång. Jag har redan börjat tänka i dessa banorna. Jag gillar ju att planera och organisera, det ligger nära till hands för mig. Jag är ju listornas mästare ni vet! Det är ju dessutom ett sätt för mig att att jobba bort min ovana att skjuta upp saker, att prokrastinera som det så fint heter.

Men jag veckohandlar och skriver matsedel inför de veckor jag har tjejerna hos mig. Jag har mina rutiner på morgnarna med tjejerna, eftersom jag tycker det är så viktigt att vi får lugna och mysiga stunder då. Och så har jag och Jossan köpt skrivtavla och magnettavla (från Granit faktiskt!) till hennes rum för att få bra planering på hennes läxor och prov. Så, vi är på gång!


Men, jag ska läsa boken och få nya tips och verktyg att verkligen blir bra på att organisera, planera och helt enkelt göra livet enklare att leva. Detta rimmar väldigt bra med Granits filosofi:  

förenkla ditt liv och få tid att leva

Ja, jag gillar Granit. Det har jag alltid gjort. Men, jag är absolut inte sponsrad eller ombedd att skriva detta inlägg. Jag är bara ett fan!


16 kommentarer:

Kim sa...

Det lät verkligen som något för dig! Jag tror säkert att Lina vill höra mer om detta på söndag. :)

Lina sa...

Vilken intressant dag! Den där boken måste jag också läsa!

Inredning&Guldkanter sa...

Ja detta flow är inte alltid så lätt att få till:)Tack för att du uppdaterat mig i din blogglista, nu ligger du i min också, har fått den att funka.

Hannis sa...

Det där är bra förändringar!
Intressant hur mycket det finns att göra för att förenkla vardagen eller livet överhuvudtaget.

Spännande att höra sen vad du tyckte om boken!
Kram Hannis

Flower of Fame sa...

Jag brukar göra listor för att jag ska komma ihåg vad som ska göras. Granit är en av mina favoritbutiker. De skylta alltid så fint i butiken. Ha en fin dag Kram Pernilla

choicesbyannie sa...

Granit är fantastiskt. Önskar det fanns en butik lite närmare oss;( Den där boken måste jag nästan läsa också förmodar att den finns till salu på granit.
Fin onsdag till dig
Kram
Annie

ikas sa...

Jag gillar också Granit. Handlade härliga krukor där i somras.

bara anna sa...

Jag älskar flow och tycker nog jag har skapat mig ett sånt. För det mesta i alla fall.
Besöker inte Granit så ofta efter som det inte finns i vår närhet, tyvärr. Läser gärna om hur Granit kom till, tycker sånt är jätteintressant att läsa om.
Tack för tipset om boken!
Ha en skön dag!

Anonym sa...

Åhhhh så intressant älskar granit👍😃kram på dig fina fina jennica

Käthes Mode sa...

Spännande!

Husbilen Tuzzen sa...

Lean i hemmet. Låter spännande. Berätta gärna några tips.
Och Granit, de har så snygga saker. Vill ha med mig nästan hela butiken hem.

Kram Helén

Hannis sa...

Det kan jag säga att en kopp kaffe eller ett glas vin med dig skulle jag inte tacka nej till!!
Tror vi skulle ha mycket att prata om.

Kramen Hannis

anettan sa...

Vad spännande. Boken blev jag nyfiken på. Kram Anette

Milla sa...

Spännnande bok, du får säga vad du tycker sen! Jag skriver typ aldrig listor - det jag inte kommer ihåg är inte nödvändigt att göra tänker jag... eh ibland. Få struktur på vissa saker skulle jag dock behöva, köper ofta förvaringssaker som jag sen inte vet hur jag ska använda... kram Milla

jannice lindell sa...

Härligt med föreläsningar! Hoppas du berättar någon gång hur det startades... Intressant skulle jag tycka det var. Kram

Eva Jarlsdotter sa...

Vilken fin sammanfattning och vad kul det var att träffas Jennica! Hoppas du gillar boken! Ni som är intresserade - boken finns hos Granit men om man inte har en granitbutik i närheten då finns den på Bokus. adlibris, de flesta bibliotek och många bokhandlare,